SATU PANDANGAN UNTUK DIRENUNG BESAMA

Hari ini matlamat utama pembelajaran, tidak kira di peringkat apa juga,  ialah untuk menentukan bahawa kecemerlangan dicapai oleh para pelajar.  Amat diperlukan bahawa mereka mencapai setinggi dan sebaik penghasilan dalam mata pelajaran mereka.  Ini adalah satu hakikat dan ini juga merupakan satu kaedah pengukur prestasi para pelajar.

Untuk tujuan ini pelbagai panduan dan bimbingan direkacipta untuk menambah dan membantu mereka kearah metlamat ini.

Akan tetapi matlamat ini dan juga kaedah-kaedah bantuan pembelajaran yang telah diwujudkan dengan sendirinya menimbulkan satu suasana yang tidak begitu sihat yang biasanya menggaanggu emosi,  kestabilan dan ketenteraman pelajar.

Mungkin kaedah-kaedah ini menghasilkan pelajar yang berjaya mendapatkan keputusan peperiksaan yang amat cemerlang dengan 20A dan seumpamanya,  akan tetapi adakah keadaan ini dapat menentukan mereke lebih bersedia menghadapi peringkat-peringkat pelajaran yang lebih tinggi,  atau adakah mereka lebih bersedia dengan sepenuhnya menghadapi kehidupan di ‘dunia luar’ yang penuh dengan cabaran.

Dasar pendidikan negara antara lain ada memaktubkan bahawa pelajaran hendaklah mempunyai matlamat supaya para pelajar mengikuti atau didedahkan kepada pelajaran yang menyeluruh atau ‘total education’.

Kita perhatikan keadaan sebenar yang berlaku.   Seorang pelajar yang mendapat keputusan peperiksaan 20A umpamanya.  Adakah pelajar ini memahami atau dapat menghayati mata pelajaran yang telah dipelejarinya?  Tidak boleh dinafikan bahawa pelajar ini belajar hanya untuk mengumpul sebanyak mana A yang boleh diperolehinya.

Kerana keputusan peperiksaan ini akan memuaskan hatinya, bahawa dia juga boleh mendapat banyak A.   Memuaskan hati ibu bapanya,  yang berasa gembira bahawa anaknya juga termasuk di dalam golongan pelajar yang cemerlang.   Dan membawa rasa gembira pula kepada guru besarnya,   yang sekolahnya dapat menghasilkan pelejar-pelajar yang cemerlang dan ini sudah tentu meningkatkan krediliti dan kepimpinannya.

Keadaan ini dengan sendirinya membawa kita kepada tafsiran bahawa sistem pembelajaran yang memandu para pelajar adalah untuk mencapai kejayaan dengan mengumpul seberapa banyak A yang boleh, oleh mereka.   Ini pula membawa kita kepada hakikat bahawa kaedah yang digunakan untuk membawa hasil seperti ini adalah kaedah yang akan mencetuskan rasa bimbang,  risau,  trauma,  tertekan dan sebagainya di kalangan para pelajar.

Dengan ini sebagai latarbelakang,  maka difikirkan sudah tiba masanya satu kaedah baru menggunakan konsep pembelajaran yang lebih praktikal dibentuk,   demi untuk mewujudkan masyarakat pelajar yang diberi pendidikan secara menyeluruh.  Kaedah ini dirasakan boleh membantu masyarakat pelajar di semua peringkat pelajaran menyediakan diri menghadapi apa juga cabaran di masa hadapan.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s