Ehwal Pendidikan

Untuk kita memahami dan menghayati ehwal pendidikan dengan lebih mendalam lagi,  maka melalui halaman ini akan dipaparkan tulisan,  pandangan  dan  pendapat mengenainya oleh para ahli dan pakar dalam bidang ini.

1.     Institusi pendidikan dalam Islam

Pendidikan menurut Islam mempunyai kedudukan yang tinggi. Ini dibuktikan dengan wahyu pertama yang disampaikan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang menyuruh bagainda membaca dalam keadaan beliau yang ummi. Di samping itu, wahyu ini juga mengandungi suruhan belajar mengenali Allah s.w.t., memahami fenomena alam serta mengenali diri yang merangkumi prinsip-prinsip aqidah, ilmu dan amal. Ketiga-tiga prinsip ini merupakan teras kepada falsafah pendidikan Islam.

Definisi pendidikan juga kerapkali menampakkan perbezaan dalam penekanan dan konsepnya di kalangan sarjana Barat. Ahli falsafah Amerika, John Deweymenyatakan bahawa pendidikan adalah “The process of forming fundamental dispositions, intellectual and emotional forwards nature and fellow men.”

Prof. H. Hone pula berpendapat: “Education is the eternal process of superior adjustment of the physically developed, free conscious, human beings to God as manifested in the intellectual, emotional and relational environment of men.”

Ahli falsafah Yunani yang terkenal, Plato mengatakan pendidikan bererti memberi keindahan dan kesempurnaan yang mungkin diberikan kepada jasmani dan rohani[5]

Dilihat dari takrif yang diberikan Srajana Barat, difahamkan bahawa pendidikan itu hanya sebagai proses melatih akal, jasmanu dan moral supaya dibentuk menjadi manusia dan warganegara yang baik. Manakala menurut perspektif Islam, pendidikan mempunyai pengertian dan konsept yang lebih luar atau syumul.

Prof. Hassan Langgulung (1987) menegaskan pendidikan sebagai merubah dan memindahkan nilai-nilai kebudayaan kepada setiap individu masyarakat melalui pelbagai proses. Proses pemindahan tersebut ialah pengajaran, latihan dan indoktrinasi. Pemindahan nilai-nilai melalui pengajaran ialah memindahkan pengetahuan dari individu kepada individu yang lain; dan latihan ialah membiasakan diri melakukan sesuatu bagi memperoleh kemahiran, sementara indoktrinasi pula menjadikan seseorang dapat meniru apa yang dilakukan oleh orang lain. Ketiga-tiga proses ini berjalan serentak dalam masyarakat primitif dan moden.

Dr. Yusuf al-Qardawi (1980) pula mendefinisikan pendidikan sebagai pendidikan bagi keseluruhan hidup termasuklah akal, hati dan rohani, jasmani, akhlak, dan tingkahlaku. Ia bertujuan untuk menyediakan manusia bagi menghadapi masyarakat yang sering menghadapi kebaikan dan kejahatan, kemanisan dan kepahitan.

Kesimpulannya, pendidikan menurut Islam ialah satu proses berterusan untuk merubah, melatih, dan mendidik akal, jasmani, dan rohani manusia dengan berasaskan nilai-nilai Islam yang bersumberkan wahyu bagi melahirkan insan yang bertaqwa dan mengabadikan diri kepada Allah s.w.t. untuk mendapatkan kejayaan di dunia dan akhirat.    Baca lagi di WIKIPEDIA, ensiklopedia bebas. 

2.     KEPENTINGAN PENDIDIKAN DALAM PENBENTUKAN KUALITI HIDUP SEJAHTERA

Dr Affizal Ahmad
Pusat Pengajian Sains Kesihatan, Universiti Sains Malaysia,
Kubang Kerian, Kelantan

ABSTRAK: Pendidikan mempunyai impak yang besar ke atas pelbagai peluang kehidupan manusia untuk memperolehi dan mengekalkan kualiti kehidupan. Pendidikan boleh menjelaskan keupayaan seseorang individu dalam mengurus hidup yang berkualiti kerana faktor ekonomi dan sosial bergantung kepada pendidikan yang diterima.

Pendidikan berkualiti sangat efektif bagi menentang kemiskinan, membina demokrasi, dan membentuk masyarakat yang sejahtera. Ia juga memberi kuasa kepada individu, memberi mereka suara, mendedahkan potensi mereka, menunjukkan jalan ke arah penyempurnaan diri, serta meluaskan pandangan dan pemikiran individu kepada dunia tanpa sempadan.

Melalui pendidikan, individu berupaya membina keyakinan diri untuk berhadapan dengan dunianya, menikmati kemudahan yang ada dipersekitarannya, serta memahami diri sendiri. Pendidikan bertindak sebagai pemangkin kesejahteraan hidup dengan cara memimpin individu ke arah sumber-sumber ekonomi yang mantap, keupayaan kawalan diri, dan kestabilan hubungan sosial.

Pendidikan yang berkualiti ini adalah satu konsep yang dinamik, berubah, dan berkembang mengikut masa serta berubah dalam konteks sosial, ekonomi, dan persekitaran setempat.   Klik di sini untuk baca lagi

3.     Education in ancient civilization

From Wikipedia, the free encyclopedia

The development of writing:

Starting in about 3500 BC, various writing systems developed in ancient civilizations around the world. In Egypt fully developed hieroglyphs were in use at Abydos as early as 3400 BC. Later, the world’s oldest known alphabet was developed in central Egypt around 2000 BC from a hieroglyphic prototype. One hieroglyphic script was used on stone monuments, other cursive scripts were used for writing in ink on papyrus, a flexible, paper-like material, made from the stems of reeds that grow in marshes and beside rivers such as the River Nile.

The Phoenician writing system was adapted from the Proto-Canaanite script in around the 11th century BC, which in turn borrowed ideas from Egyptian hieroglyphics. This script was adapted by the Greeks. A variant of the early ×Greek alphabet gave rise to the Etruscan alphabet, and its own descendants, such as the Latin alphabet. Other descendants from the Greek alphabet include the Cyrillic script, used to write Russian, among others.

The Phoenician system was also adapted into the Aramaic script, from which the Hebrew script and also that of Arabic are descended.

In China, the early oracle bone script has survived on tens of thousands of oracle bones dating from around 1400-1200 BC in the Shang Dynasty. Out of more than 2500 written characters in use in China in about 1200 BC, as many as 1400 are identifiable as the source of later standard Chinese characters.

Of several pre-Columbian scripts in Mesoamerica, the one that appears to have been best developed, and the one to be deciphered the most, is the Maya script. The earliest inscriptions which are identifiably ×Maya date to the 3rd century BC, and writing was in continuous use until shortly after the arrival of the ×Spanishconquistadores in the 16th century.

Other surfaces used for early writing include wax-covered writing boards (used, as well as clay tablets, by the Assyrians), sheets or strips of bark from trees (in Indonesia, Tibet and the Americas),[4] the thick palm-like leaves of a particular tree, the leaves then punctured with a hole and stacked together like the pages of a book (these writings in India and South east Asia include Buddhist scriptures and Sanskrit literature),[5] parchment, made of goatskin that had been soaked and scraped to remove hair, which was used from at least the 2nd century BC, vellum, made from calfskin, and wax tablets which could be wiped clean to provide a fresh surface (in Roman times).    Klik di sini untuk baca lagi

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s